Man met polijtmachine legt laatste hand aan de schade van het richtingsroer

Voor mij was het gisteren allemaal al klaar maar, het bleek nog beter te kunnen. Van de schade is nu echt niets meer te zien

Het instrumentenbord

Een foto van de binnenkant van de tailfin van de aanhanger. Een simpel dwarsbalkje voorkomt schade aan de kist. Aan de enthausiaste gezichten van de technici te zien wordt deze modificatie JS standaard.

Vier zweefvliegtuigen onder de handen van technicie

De JR met aanhanger en rudderprobleem, de ML met motorproblemen en de D-KDRY waar voor de ML de motor uitgesloopt werd. De wissel bleek te vergeefs. Ook bij een andere motor bleek het probleem niet opgelost

Uys Jonger geeft uitleg over de cockpit

Uys maakte wat tijd vrij voor een uitgebreide vliegtuig briefing. Slechte ervaringen met topvliegers die op de eerste vlucht duizenden euros' schade maakten, zijn de oorzaak.

ZS-TET JS fabrieks callsign

Het callsign dat Alica ons gaf om op de kist te plakken, over de letters ZT-GJR. Uiteindelijk was het niet nodig.

Jason met taildolly van de Janus

Enkele dagen geleden maakte ik met Jason nog een vluchtje met de Janus

Sleepvliegtuig Brigitte en JS3 JR op baan 03 Potchefstroom

De Tweede vlucht met de JS3, met 100 liter water. het schijnt bijna onmogelijk te zijn om de kist de eerste meters recht te houden, omdat het water altijd wel naar een kant loopt. Het advies was om de watertanks maar gewoon vol te gooien. In Afrika gooit men er water in totdat het er aan aan alle kanten uitspuit. Als ik dat doe, gaat de kist 50 kilo over zijn maximum gewicht, maar ook dat vindt men hier niet interessant. Een water meter (ik heb er twee op Gariepdam) bleek op Pocth niet voor handen. Het enig dat overbleef was het 5 liter watertankje dat ik in de auto had. We pasten netjes 100 liter water af en balanceerden de kist nauwkeurig. Misschien was dat de reden dat de start zonder de geringste problemen verliep.

Hangaar met daarvoor de vliegtuigen die er nog in moeten

Terug op het vliegveld was opschieten geboden, De lucht werd zwart en het regende aan alle zijden. Helaas moest er eerst nog een ASH 25 de hangaar in en dat betekende dat alles herschikt moest worden. Uiterst rechts onze JS3 die er als laatste in moet.

Een motorvliegtuig wordt met grote haast de hangaar in geschoven

Brigitte helpt mee om in gestrekte draf het motorvliegtuig voor de donderbui in de Hangaar te krijgen.